اقتراح... اتمنى ان يؤخذ بعين الاعتبار

فتاه

بسم الله الرحمن الرحيم
اذا سمحتم كان لى اقتراح اتمنى ان يؤخذ بعين الاعتبار
وهو انشاء قسم يخصص لحديثى التخرج فى مجال النظم وفيه يتم عرض الوظائف التى تطلب حديثى التخرج فى مجال نظم معلومات والاماكن التى تطلب ايضا متدربين لاكتساب الخبره وايضا عرض النصائح التى تفيدهم فى بدايه الطريق
ويكون المطلوب من كل اعضاء المنتدى الكرام ان يعلنوا ان استطاعوا فى هذا القسم عن اى وظيفه او فرصه للتدريب فى المكان الذى يعمل فيه او غيره وذلك لتعم الفائده على الجميع
لقد تناولت هذا الموضوع وذلك لان حديثى التخرج وانا منهم فى البدايه لا يكون لديهم اى خبره ويكون من الصعب عليهم ايجاد فرصه عمل لانهم ببساطه حديثى التخرج وليس لديهم خبره ولا يعرفو من اين سوف يبداوا وايضا يكونوا فى حاجه الى التوجيه بعض الشىء من قبل من يكبرهم فى المجال والبعض منهم يكون لديهم طموح عظيم فى البدايه ثم يتلاشى تدريجيا هذا الطموح والحماس لانهم لم يجدوا التوجيه ولا الفرصه ولا يعرفو كيف يجدو هذه الفرصه ولا من اين سيبداو الطريق
اتمنى ان يؤخذ هذا الموضوع محمل الجد واتمنى ان اعرف ارائكم ونصائحكم لانى اعلم ان معظم اعضاء المنتدى اساتذه فى المجال ولن يبخلوا بارائهم ونصائحهم وتقييمهم لهذا الموضوع
واشكركم شكرا جزيلا

walaaatta

انا موافقه ومعاكى فى الراى ان يكون فى قسم مخصص لحديثى التخرج ولكل الاستفسارات والاسئله والرد عليها
...... من خلال خبرتى احب انصحك ان كل شغلك من خلال نظم المعلومات هيدور من خلال 3 برامج الاوتوكاد والجيوميديا والارك وطبعا اقوى واحد فيهم هو الارك لان analysis الخاص به عاليه اوى والاكثر انتشارا فى كثير من الشركات وبعده الجيوميديا وبتتميز ان editing الخاص يه عاليه اوى وهى اسهل فى الفهم من الارك والاقل هو الاوتوكاد لان من الصعب عمل قاعدة بيانات به الا من خارج البرنامج واى نظام معلومات يجب ان يكون به قاعده بيانات وكمان ممكن تترسم اكتر من طبقه على layer الواحده يعنى ممكن تلاسمى نقطه وخط ومساحه على نفس الطبقه وبالاضافه انه لايوجد به analysis لانه اصلا برنامج هندسى لتصميم المبانى ياريت تبتدى وعرفى نفسك على 3 برامج تدريجيا واحده واحده يا ريت ابتدى بالجيوميديا لانها اسهل فى editing من الارك لحد ما تحسى انك فهمتى فكره عمل الطبقات وقاعده البيانات والرسم فى هذه الحاله هيكون فهم الارك اسهل واسرع وتقدرى تستوعبى analysis على الارك بسهوله والاوتوكاد هيكون سهل جدا بالنسبه ليكى لانه اخف من الجيوميديا والارك ولو عندك فكره عن الاوتوكاد هيسهل عليكى كتير اوى تفهمى فكره عمل الطبقات والموقع فى البرامج كلها وكتب شرح كويسه جدا ولو احتاجتى اى حاجه الناس هنا ما شاء الله كويسين اوى يارب اكون قدرت اساعدك ولو بمعلومه صغيره

فتاه

بجد اشكر حضرتك جدا جدا استاذه ولاء على النصائح الغاليه جزاكم الله كل خير واشكر حضرتك على تاييدك للاقتراح
انا الحمدلله قطعت مسافه كبيره فى برنامج الارك وان شاء الله سوف ابدا فى برنامج الجيوميديا ثم الاوتوكاد باذن الله
وربنا يوفق الجميع

فتاه

سياده المشرف العام اشكر سيادتك شكرا جزيلا واتمنى ان ينفذ الاقتراح باذن الله

walaaatta

الحمد لله الارك هو يعتبر اصعب برنامج بمعرفتى ليك ان شاء الله هتلاقى جيوميديا سهله جدا والاوتوكاد هيعتبر تافه بالنسبه ليكى لما تقررى تبتدى فى الجيوميديا انا منزله ملفات وورد حلوه اوى للجيوميديا هتنفعك كتير ده عن مشروع حقيقى لسه خلصان لان الشرح الى جوه البرنامج هيتوهك كتير يا رب يكون الشرح واضح وبسيط لو قدرتى تطبقى كل الى فيه الجيوميديا هتكون فى جيبك

فتاه

الحمد لله الارك هو يعتبر اصعب برنامج بمعرفتى ليك ان شاء الله هتلاقى جيوميديا سهله جدا والاوتوكاد هيعتبر تافه بالنسبه ليكى لما تقررى تبتدى فى الجيوميديا انا منزله ملفات وورد حلوه اوى للجيوميديا هتنفعك كتير ده عن مشروع حقيقى لسه خلصان لان الشرح الى جوه البرنامج هيتوهك كتير يا رب يكون الشرح واضح وبسيط لو قدرتى تطبقى كل الى فيه الجيوميديا هتكون فى جيبك

الف شكر لحضرتك جزاكى الله كل خير

أعلى