تطبيقات إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالأداء في المعهد العالي للدراسات الأمنية بكلية الملك فهد الأمنية آل رشيد، محمد بن عبدالهادي مشكلة الدراسة: تركزت مشكلة الدراسة في الإجابة على السؤال : ما دور تطبيقات إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالأداء من وجهة نظر العاملين والدارسين بالمعهد العالي للدراسات الأمنية بكلية الملك فهد الأمنية ؟ أهداف الدراسة : التعرف على واقع الجودة الشاملة وتطبيقاتها في المعهد العالي للدراسات الأمنية, كما هدفت إلى التعرف على مستويات الأداء للعاملين في المعهد العالي نحو تطبيقات إدارة الجودة الشاملة في المعهد العالي للدراسات الأمنية, وسعت إلى الكشف عن العلاقة ذات الدلالة الإحصائية بين واقع تطبيقات الجودة الشاملة, ومستويات أداء العاملين في المعهد العالي للدراسات الأمنية, كما سعت أيضاً إلى الكشف عن فروق ذات دلالة إحصائية في أراء المبحوثين حول محاور الدراسة تعزي لمتغيراتهم الشخصية والوظيفية. مجتمع وعينة الدراسة: تشكل مجتمع الدراسة من العاملين والدارسين بالمعهد العالي للدراسات الأمنية والبالغ عددهم (160), منهم(111) متدرب (49) عضو هيئة تدريس, أعتمد على أسلوب الحصر الشامل في دراسته وقام بتوزيع الاستبانات على المجتمع الكلي , بلغ عدد الاستبانات المستردة والصالحة للإدخال والتحليل (123) استبانة, مع العلم أن الحد الأدنى لعينة الدراسة (114) استبانة. منهج الدراسة وأدواتها استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي, والاستبانة كأداة لجمع البيانات. أهم النتائج: 1- أظهرت نتائج الدراسة أن أفراد عينة الدراسة موافقون على واقع الجودة الشاملة وتطبيقاتها في المعهد العالي للدراسات الأمنية, بمتوسط حسابي (3.98 من 5). 2- بينت نتائج الدراسة أن أفراد عينة الدراسة موافقون على مستويات الأداء للعاملين في المعهد العالي نحو تطبيقات إدارة الجودة الشاملة في المعهد العالي للدراسات الأمنية, بمتوسط حسابي (3.82 من 5). 3- كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة طردية موجبة قوية بين واقع تطبيق الجودة الشاملة ومستويات أداء العاملين في المعهد العالي للدراسات الأمنية وهي دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 فأقل. 4- أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 فأقل في اتجاهات أفراد عينة الدراسة حول محاور الدراسة (واقع الجودة الشاملة وتطبيقاتها في المعهد العالي للدراسات الأمنية, مستويات أداء العاملين في المعهد العالي للدراسات الأمنية باختلاف ( المسمى الوظيفي , المؤهل العلمي , الدورات التدريبية) 5- أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,05 فأقل في اتجاهات أفراد عينة الدراسة حول محاور الدراسة (واقع الجودة الشاملة وتطبيقاتها في المعهد العالي للدراسات الأمنية, مستويات أداء العاملين في المعهد العالي للدراسات الأمنية) باختلاف عدد سنوات الخبرة في مجال التدريس "لأعضاء هيئة التدريس", وكانت الفروق لصالح أعضاء هيئة التدريس البالغ عدد سنوات خبرتهم ( من 5 إلى أقل من 10 سنوات) 6- بينت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,05 فأقل في اتجاهات أفراد عينة الدراسة حول (مستويات أداء العاملين في المعهد العالي للدراسات الأمنية) باختلاف عدد سنوات الخبرة في مجال العمل" للمتدربين", وكانت الفروق لصالح المتدربين البالغ عدد سنوات خبرتهم(من 15 فأكثر). توصيات الدراسة: 1- تذليل أية صعوبات تواجه عمليات تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة في المعهد العالي للدراسات الأمنية. 2- الاستفادة من الجهات التي طبقت نظام الجودة الشاملة ومتابعة ودراسة السلبيات والإيجابيات من واقع هذا التطبيق. 3- الاستفادة من تجارب المنظمات الأمنية التي خاضت تجربة تطبيق مفهوم الجودة الشاملة.; Study Title: Comprehensive quality management application & its relationship with performance from the standpoint of workers & students at the Higher Institute for Security Studies. Student: Mohammad Abdul-Hadi Al Rasheid Advisor: Dr. Faisal Maide Al-Guhtani Research Problem: The study problem focused on the answer to the question: What is the role of the overall quality application & its relationship to performance management from the standpoint of workers & students at the Higher Institute for Security Studies? Study Objectiv: to recognize the comprehensive quality status and its application at the Higher Institute for Security Studies, besides, recognition of performance levels for workers at the Institute towards the application of the overall quality inside the Higher Institute for Security Studies. The study also tried to maintain relationship with statistical correlation between such quality status, levels of performance workers in the Institute. Moreover, the study tried to investigate differences with statistical significances in term of the researched individuals about the study themes attributed to their personal variations. Study population (Sample): the study community composed of workers and students at the Higher Institute for Security Studies, with total number (160), (111) trainees, (49) teaching staff. Questionnaires were distributed for the participants, with total received and completed number (123 questionnaires). Minimum study sample were (114) questionnaires. Research Methodology and Toliy: the researcher utilized the survey descriptive method, and the questionnaire as a tool to collect data. Main Results: 1- The study results showed the participants were agreed to the status of the comprehensive quality and its application at the Higher Institute for Security Studies, with mean (3,98 out of 5). 2- The study revealed that the sample participants were agreed to the levels of performance of workers at the Institute towards the application of management of the comprehensive quality at the Higher Institute for Security Studies, with mean (3,82 out of 5). 3- The study results showed that a positive relationship was found between the status of overall quality application and levels of performance of the workers at the Institute with a statistical significance 0.01. 4- The study findings showed that there were differences with statistical significances 0,05 in views of the participants towards the study themes, (comprehensive quality status and its application at the Higher Institute for Security Studies, performance at the Higher Institute for Security Studies) in terms of difference of their profession, qualification, and training courses. 5- The study showed there were differences with statistical significances 0,05 in views of the participants towards the study themes, (comprehensive quality status and its application at the Higher Institute for Security Studies, performance at the Higher Institute for Security Studies) in terms of difference of years of teaching (teaching staff). The differences were for favor of the teaching staff who have experience (5 to less than 10 years). 6- The study showed there were differences with statistical significances 0,05 in views of the participants towards the ( workers performance at the Higher Institute for Security Studies) in terms of difference of work years (the trainees). The differences were for favor of the trainees who have experience (15 and more years). Main Recommendations: 1- Removal of any difficulties encountering application of management of overall quality at the Institute of Higher Security Studies.. 2- To benefit from those who have utilized quality management systems and follow-up studies in term of positive/negative sides to get desired goals. To benefit from security organizations experiences who have applied the approach of the overall quality. 138 ورقة :; أطروحة (ماجستير)--جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية والادارية، قسم العلوم الإدارية، 2015.; ببليوجرافية : ص. 120-130.
أكثر...
أكثر...