تصور إستراتيحي لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية : مدينة الرياض أنموذجاً

المشرف العام

Administrator
طاقم الإدارة
تصور إستراتيحي لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية : مدينة الرياض أنموذجاً الشمري، حماد بن لايق سعود مشكلة الدراسة: يُعد التهديد للأمن الفكري إشكالاً من الإشكالات التي تواجه الشباب, خاصةً طلاب المرحلة الثانوية, وتسعى هذه الدراسة بصورة رئيسة إلى إبراز ما يمكن أن تسهم به المؤسسات التعليمية بمختلف أنواعها ومراحلها في وضع ملامح الاستراتيجية الوطنية للأمن الفكري, وتتمثل مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس: وهو ما التصور الاستراتيجي لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب الثانوية العامة بمدينة الرياض؟ أهداف الدراسة: التعرف على طبيعة العمليات التربوية في التعليم الثانوي وخصائصها ومكوناتها, ومعرفة القيم المنتشرة بين الطلاب المرحلة الثانوية وتحديداً قيم الفكر المنحرف, وبيان دور العامل الديني في التعزيز للأمن الفكري لطلاب المرحلة الثانوية, وتوضيح الوسائل التي يفضل استخدامها لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجتمع الدراسة: تشكل مجتمع الدراسة من معلمي المرحلة الثانوية في مدينة الرياض, وعددهم (8686) معلماً. وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة عددها (40) معلم. منهج الدراسة وأدواتها: استخدم الباحث المنهج الوصفي ووظف المقابلة والملاحظة وتحليل SWOT كأداتين لجمع المعلومات من الميدان وتحليلها. أهم النتائج: - أهمية دور المعلم والبيئة المحيطة في تعزيز الأمن الفكري لدى الطالب. - يوجد تباين في الإلمام بالأساليب والإجراءات المتبعة في تعزيز الأمن الفكري في المدارس. - أهمية تطبيق الإجراءات في تعزيز الأمن الفكري لطلاب المرحلة الثانوية. - وجود توافق في الآراء حول المناهج الدراسية وتأثيرها على طلاب المرحلة الثانوية في تعزيز الأمن الفكري. أهم التوصيات: - إعداد المزيد من الدراسات الاستراتيجية حول الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية. - إجراء المزيد من الدراسات التي تتعلق حول أسباب الانحراف الفكري وأسبابه وآثاره على الوطن والمواطن. - إطلاق استراتيجية تثقيفية لتعزيز القيم الإسلامية، وترسيخ العدالة وحقوق الإنسان وغيرها، تشارك فيها جميع الجهات الحكومية والأهلية. - ضبط المصطلحات الشرعية التي يدور حولها جدال كثير واجتهادات فردية تسبب التشتت والاضطراب الفكري، مع وضوحها في الأصل.; study title: a strategic vision to enhance the intellectual security among secondary school students (Riyadh as a model) student : Hammad Layeg Al-Shammari Advisor: Dr.Yasser Abu Hassan Research problem: Intellectual threatening is one of the aspects faced by the youth; especially the secondary period students. This study seeks mainly to show what the education establishments with all its types and periods can contribute to making national strategic aspects for the intellectual security. The study problem is represented in the following main question: "What is the strategic visualization to enhance the intellectual security for the secondary period students in Riyadh?" study Objectives: Identifying the nature of the educational processes in secondary education and its characteristics and components, and knowing the widespread values among the secondary school students, specifically the values of deviant thought, and clarifying the means by which preferably used to enhance intellectual security among secondary school students. Study population(sample): The study society is composed of the secondary period teachers in Riyadh whose number is 8686 teachers. A simple random sample has been chosen of 40 teachers. Research Methodology and Tools: The researcher used the descriptive approach and employed the interview and observation and SWOT analysis as tools to gather information from the field and analyzed. Main results: - The importance of the role of the teacher and the surrounding environment in the promotion of intellectual security of the student. - There is variation in the knowledge of the methods and procedures used in the promotion of intellectual security in schools. - The importance of the application of the procedures in the promotion of intellectual security for high school students. - There was no consensus about the curriculum and its impact on high school students in the promotion of intellectual security. Main recommendations: - Preparation of more strategic studies on intellectual security at high school students. - Preparation of Further studies on the causes that relate to intellectual deviation, its causes and its effects on the country and citizens. - The launch of an educational strategy to promote Islamic values, and the establishment of justice and human rights, etc., with the participation of all government and private bodies. - Adjust the legitimacy of terms around which controversy many individual and assumptions that cause distractions and intellectual turmoil, with clarity in origin 154 ورقة :; أطروحة (ماجستير)--جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الإستراتيجية، قسم الدراسات الإستراتيجية، 2015.; ببليوجرافية : ص. 135-140.

أكثر...
 
أعلى